Bjarne Tveskovs Blog. Amok.


You should follow
me on Twitter


RSS Feed

Blog homepage
tveskov.com Home

Delicious links
Delicious RSS feed
FriendFeed/tveskov

Photos on 23
LEGO images on Flickr

tveskov LinkedIn
tveskov @ Google

LEGO designer
Bøger jeg har læst



internet
tveskov.com


Arkiv:
Jan10 Feb10 Mar10

Jan09 Feb09 Mar09
Apr09 Maj09 Jun09
Jul09 Aug09 Sep09
Oct09 Nov09 Dec09

Jan08 Feb08 Mar08
Apr08 Maj08 Jun08
Jul08 Aug08 Sep08
Okt08 Nov08 Dec08

Jan07 Feb07 Mar07
Apr07 Maj07 Jun07
Jul07 Aug07 Sep07
Okt07 Nov07 Dec07

Jan06 Feb06 Mar06
Apr06 Maj06 Jun06
Jul06 Aug06 Sep06
Okt06 Nov06 Dec06

Jan05 Feb05 Mar05
Apr05 Maj05 Jun05
Jul05 Aug05 Sep05
Okt05 Nov05 Dec05

Jan04 Feb04 Mar04
Apr04 Maj04 Jun04
Jul04 Aug04 Sep04
Okt04 Nov04 Dec04

Jan03 Feb03 Mar03
Apr03 Maj03 Jun03
Jul03 Aug03 Sep03
Okt03 Nov03 Dec03

          Aug02 Sep02
Okt02 Nov02 Dec02

Still proudly powered by
This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.
 
 

 
Det kan godt være at nettet på overfladen ligner et friktionsfrit, virtuelt nirvana, men der er ikke overraskende voldsomme ressourceproblemer under overfladen som Carr-drengen skriver i et tankevækkende (langt) indlæg;

Prickett Morgan calculates that, including secondary air-conditioning costs, the world’s PCs and servers eat up 2.5 trillion kilowatt-hours of energy every year, which, at 10 cents per kilowatt-hour, amounts to “$250 billion in hard, cold cash a year. Assuming that a server or PC is only used to do real work about 15 percent of the time, that means about $213 billion of that was absolutely wasted.

Og selvfølgelig sparer netværket os nok for mange unødvendige fysiske transaktioner, men gad vide hvor sundt netto-regnskabet egentlig ser ud (lad os end ikke begynde at overveje hvor meget alt vores hardware belaster planeten). Så - kære venner - vi blir nok nødt til at få nogen flere arkitektegnede A-kraftværker op at spille snarest hvis ikke klodens sidste delfiner skal lade livet for at vi kan holde Google kørende.
    3 kommentarer    

   Vi havde en underholdende session på EuroFOO hvor vi snakkede virtuel økologi i sammenhæng med Second Life. Second Life har det problem at de har ca én server kørende per 3 brugere, fordi hele landskabet konstant skal være simuleret. Det koster en masse, og vi sad og drømte om at køre omkostninger ind som et spilelement i Second Life.

   af Blogger Claus Dahl  

   Én server per tre brugere, yikes det er (meget) værre en jeg troede. Har også arbejdet sammen med frelste økofreaks der aldrig slukkede deres skærm(e) og som bare skulle ha' nyt hardware hvert år, hykleri 2.0 if you ask me.

   af Blogger tveskov  

   Yep, det er slemt. Men det sjove er at man lever i en verden i Second Life hvor *alt* kan måles og vejes. Så hvis de ellers gad kunne de regne din CO2 omkostning ud helt præcist ud fra din adfærd.
Det er sådan noget folk arbejder med at kunne skrive i varedeklarationen (og altså på din kassebon) nede i supermarkedet ude i virkeligheden, så det ville være fascinerende at gøre det i SL fo realz.

   af Blogger Claus Dahl  

   Send en kommentar